Een zitje in het Portugese huis waar het nieuwe reality-programma 'Secret Story' wordt opgenomen. foto's Elvin Boer/Net 5

Een zitje in het Portugese huis waar het nieuwe reality-programma ‘Secret Story’ wordt opgenomen. foto’s Elvin Boer/Net 5

Presentatrice Renate Verbaan is 'gezond gespannen'.

Presentatrice Renate Verbaan is ‘gezond gespannen’.

Dat is even schrikken. Hang je net lekker op een van de sjieke Leolux-bankjes met uitzicht op het zwembad buiten, klinkt er opeens een oorverdovende sirene.

Daarna galmt een diepe donkere stem door de ruimte, die beveelt dat de toch al geheimzinnig handelende lotgenote zich afzondert in de Kamer van de Waarheid om een geheime opdracht in ontvangst te nemen. De rest van de aanwezigen blijft enigszins onrustig achter. Wat zal hen straks te wachten staan? De aanwezigheid van camera’s, die elke grijns, elke oogopslag registreren, is opmerkelijk genoeg allang vergeten.

Toegegeven, al een uurtje proefdraaien als nepkandidaat in Secret Story (Geheim Verhaal), het prestigieuze nieuwe, dagelijkse realityproject van Net 5, valt tegen. En de vijftien kandidaten wonen vanaf dit weekeinde maar liefst dertien weken lang in het net buiten Lissabon gelegen Huis der Geheimen. De afgelopen dagen zijn ze in het grootste geheim, afzonderlijk, naar hun nieuwe verblijfplaats gebracht. Elke kandidaat koestert een bijzonder levensverhaal; de een is misschien van prinselijke bloede, een ander kan in een vorig leven kloosterling zijn geweest of heeft een gijzeling overleefd. De deelnemers moeten, beroofd van alle privacy, de eigen secret story zien te bewaken en dat van de anderen raden. Tussentijdse opdrachten leveren geld op. Af en toe krijgt een bewoner als beloning een aanwijzing. De persoon die zich het langst handhaaft, wint – behalve dat kluisbedrag – nog eens een ton. Wie een geheim denkt te kennen, drukt op de rode knop.


De behuizing oogt hip en vrolijk. Ontwerpers van het bedrijf dat eerder tekende voor de inrichting van zowel de Gouden Kooivilla als voorloper het Big Brotherhuis, ontwierpen in drie weken tijd een kleurrijk geheel: bloemen, strepen, blokken, banken en fauteuils in felle kleuren, veel glas, veel licht. Boven de eetbar hangt de ‘Yellow Bird’ (gele vogel), een camera die 360 graden kan draaien en die de kijkers tegen betaling kunnen besturen. Van de cameragang die om het huis loopt, is niets te zien dan de ondoorzichtige ruiten in alle muren. Daarachter kan het camerateam elk hoekje, elke beweging gadeslaan.


De precieze locatie van het huis moet strikt geheim blijven. In Frankrijk, waar het programma al vier seizoenen met veel succes loopt, sloegen enthousiaste fans tennisballen met daarin briefjes met aanwijzingen over het hek van het Franse huis z? de tuin in. “Toen heeft de redactie ook maar tennisballen met briefjes over het hek geslagen om de kandidaten in verwarring te brengen”, vertelt Alphons Martens, zenderbaas van Net5.


In Portugal werken 86 mensen aan het programma, in Amsterdam nog eens een man of tachtig. Vanuit de donkere regieruimte in Portugal gaan de beelden uit het huis rechtstreeks naar Nederland, waar ze bij Endemol in Amsterdam tot verhaallijnen worden gemonteerd. De kijker loopt anderhalve dag achter op wat er in het huis gebeurt.


“Toen ik hier voor het eerst liep, dacht ik: jeetje, je zal hier maar zitten”, zegt presentatrice Renate Verbaan, die ‘gezond gespannen’ is voor de eerste show. Verbaan zal de kick off, en daarna de liveshows op donderdag doen met Popstars- talent Bart Boonstra. Hij is bovendien in de dagelijkse uitzendingen te zien.


In de internationale tv-wereld zijn komende tijd veler ogen gericht op Nederland. In de business gelden de Nederlandse kijkers nog immer als belangrijke graadmeter voor de slagingskans van nieuwe formats, vertelt Laurens Drillich, creatief directeur van Endemol Nederland. Eerder stond hij onder andere aan de wieg van zes Mexicaanse Big Brother-edities. “We zijn realistisch. Tegenover De Wereld Draait Door en de journaals van RTL en NOS, en geprogrammeerd op een relatief kleine zender, zal Secret Story het succes van de eerste Big Brother natuurlijk niet kunnen evenaren. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat werken.”


Volgens Drillich is Secret Story de ‘next step’ in reality tv. Niet een groep mensen blind volgen in hun dagelijks bestaan, maar verhaallijnen opbouwen terwijl zij een geheime missie vervullen en daartoe manipuleren, strategie?n uitstippelen en onderzoeken. Een zorgvuldige casting moet daarbij platte Gouden Kooi-taferelen voorkomen. “In Secret Story zitten goed uitziende, leuke mensen. Geen Terror Japen dus”, verzekert de baas van Net 5, die verwacht een jong en voornamelijk vrouwelijk publiek te trekken. “Het is reality met een kwaliteitssausje, maar ook vol onvoorspelbare wendingen. Met dat spelelement heeft het wat weg van Wie is de Mol.”


Wat Martens betreft klopt de veel gebezigde stelling dat het genre reality op zijn einde is, absoluut niet. Kijk naar het succes van Boer zoekt Vrouw, zegt hij. “Onze dramaseries zijn succesvol omdat ze vervolgverhalen zijn, op vaste tijdstippen met leuke karakters die je wíl volgen. De verhaallijnen en de problemen die de personages tegenkomen, zijn herkenbaar. Die elementen kun je ook naar reality overhevelen. Kijkers blijven nieuwsgierig naar wat andere mensen denken en zeggen.”


Renate Verbaan zit zich intussen op een van de felgekleurde bankjes te bekwamen in twitteren. Een groot deel van Secret Story zal via social media als Twitter, Hyves en Facebook te volgen zijn. Via digitale kanalen op onder andere Ziggo en UPC zijn de activiteiten in het huis 24 uur per dag te volgen. Samenwerking met de nieuwe telefoonprijsvechter Hollandsnieuwe en HTC moet de online activiteiten versterken. Q Music gaat de luisteraar laten meebepalen aan wie welke aanwijzingen weggegeven worden.


Secret Story, kick off, zondag 21.15 uur op Net 5. Daarna dagelijks van 19.30 tot 20.30 uur.