Oud-Endemol-topman Paul Römer heeft zijn licht laten schijnen over Secret Story in Je Mist Meer Dan Je Ziet, het mediaprogramma dat Matthijs van Nieuwkerk deze week maakt. Endemol-productie Secret Story is geen succes te noemen op Net 5 en Römer heeft wel zo zijn idee waardoor dat komt. De voornaamste reden ligt in de basis: de karakters in Secret Story spelen een spelletje en daar gaat het fout.


Hij vertelt: “In elke realityshow zit een groep mensen die elkaar niet kennen en de kijker kent ze ook niet. Gedurende het programma leren ze elkaar kennen en de kijker ook. Daardoor raak je verbonden met de karakters. Er ontstaat dynamiek in de groep en er worden relaties begonnen, als kijker leef je mee. Maar in Secret Story spelen de mensen een spelletje met geheimen die een beetje raar zijn. Ze proberen vervolgens heel de dag met elkaar het spel te spelen. Als kijker zie ik dan een half uurtje tv, ik begrijp de gesprekken niet want ik ben er de andere 23 uur niet bij. Je ziet ze op een knop drukken, dat volg ik als kijker niet, want ik ben niet betrokken bij de karakters. Omdat ze in dat huis een spel spelen, komen ze niet toe aan reality maken.”


Römer denkt verder dat de casting tekortschiet. “Je ziet dat de cast teveel uit hetzelfde malletje komt. In reality heb je mensen nodig die verschillend genoeg zijn, dat roept spanning op.” Ook was er volgens hem te kort voorbereiding. Net 5 en Endemol hebben Secret Story in 1,5 maand tijd opgezet waar je zo’n drie maanden nodig zou hebben.


Opmerkelijk overigens dat hetzelfde format wèl in Portugal en Frankrijk een groot succes is geworden, waar Secret Story inhoudelijk niet zo veel lijkt te verschillen. Je zou daarmee het eerste argument van Römer in twijfel kunnen trekken.


De oud-Endemol-topman prijst Net 5 overigens wel. “Het is heel mooi dat een zender zo’n risicoproject aangaat dat een paar miljoen kost. Daar moeten we het in deze branche wel van hebben, want daar krijg je leuke nieuwe projecten van. Als het dan mislukt, zullen ze de komende tijd geen risico’s nemen. Dat is jammer voor de zender, de producent en iedereen in deze wereld.”